صفحه اصلی            معرفی ستاد        اخبار            تماشاخانه        آپارات        ارتباط با ما         نقشه سایت
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396

به جز تاسیساتی که در نخستین مرحله از تهاجم ارتش متجاوز بعث عراق به اشغال دشمن درآمد و همچنین پالایشگاه آبادان که در خط مقدم جنگ قرار داشت، جزیره خارک از نخستین آماج حمله متجاوزان صدامی به تاسیسات نفتی بود.

این جزیره کوچک که بی شباهت به یک شناور بزرگ دریایی از حرکت بازمانده نیست، از دومین روز آغاز جنگ تحمیلی تا روزهای پایانی آن همواره در مرکز حملات هوایی و موشکی دشمن قرار داشت.

باید گفت که تمرکز حملات دشمن بر این جزیره، متاثر از نقش خارک به عنوان اصلی ترین پایانه صادرات نفت کشور و نقش مهم آن در تامین منابع مورد نیاز جنگ بود.
 اسناد موجود نشان می دهد جزیره ۲۴ کیلومتری مربعی خارک در طول ۲۸۸۸ روز جنگ تحمیلی ۲۸۳۴ بار مورد حمله موشکی و هوایی عراق قرار گرفت که از این میزان ۵۵۹ مورد آن حمله موثر بر علیه تاسیسات این جزیره بود.

برای مقابله با حملات سنگین دشمن، کارشناسان در این اندیشه بودند که چگونه می توانند راه برون رفتی یافته و با تهاجمات نیروهای متخاصم مقابله کنند و در عین حال توان صادراتی کشور را حفظ کنند.

  در همین راستا و با توجه به حجم سنگین حملات دشمن بر ضد خارک، مدیران و کارشناسان وزارت نفت تصمیم گرفتند که اسکله‌ای جدید را جایگزین خارک کنند.
در فاصله‌ی سه الی چهار روز، پروژه‌ای خلق شد و چون مصادف با تاسوعای حسینی بود، این پروژه " مجموعه طرح های محرم" خوانده شد.

 این طرح شامل ۵ پروژه بود که چهار پروژه نخست عبارت بودند از مراحل مختلف احداث دو خط لوله ۵۶ اینچ از گچساران به بندر طاهری در جنوب استان بوشهر، به این صورت که حدود ۱.۵ الی ۲ میلیون بشکه نفت در روز به گچساران بیاید و از آنجا با استفاده از دو خط لوله، نفت را به بندر طاهری، که در آن زمان خارج از برد هواپیما و موشک های عراقی قرار داشتند، منتقل کنند. 

  پروژه پنجم هم استقرار SPM ها یا گوی‌های شناور در نزدیکی گناوه بود که پنج گوی شناور را به کشتی ها وصل کنند و کشتی ها به جای آمدن به خارک، به آنجا بروند تا اینکه اسکله های خارک از زیر فشار دشمن خارج شده و بازسازی شوند.

یکی از اقداماتی که مناطق نفت خیز در دوران جنگ انجام داد که در قالب ابتکار استراتژی پایانه های نفتی قابل طرح است، اعزام برخی مسئولان کشوری و لشکری به دالان صادراتی نفت ایران به منظور آشنا کردن آنها با خطرات احتمالی بر سر راه صادرات نفت بود.

 در همین راستا می توان به پروازهای سرلشکر شهید بابایی و تیمسار بقایی به همراه محمد جواد عاصمی پور در سال ۱۳۶۴ در آسمان خلیج فارس و بر فراز جزیره خارک اشاره کرد، زمانی که عاصمی پور به عنوان فرستاده ویژه نخست وزیر و به نمایندگی از طرف دولت برای بازدید به جزیره خارک رفت تا وضعیت این منطقه استراتژیک و قطب صادرات نفت را بررسی کند، تلاش کرد تا یک فرماندهی مشترک بین نیروهای دریایی، امام جمعه، مدیریت خارگ و مدیریت فلات قاره، ایجاد کند.

^