صفحه اصلی            معرفی ستاد        اخبار            تماشاخانه        آپارات        ارتباط با ما         نقشه سایت
دوشنبه 24 مهر 1396

بمب‌ها‌ در ‌برابر ‌خارک ‌‌سر ‌تعظیم فرود ‌آوردند

جزیره خارک که همواره شاهرگ حیاتی صنعت نفت و اقتصاد کشور بوده، با آغاز جنگ تحمیلی، مورد آماج حملات پیاپی دشمن بعثی قرار گرفت، اما دراین جزیره راهبردی نیز همچون دیگر میدان های نبرد، دشمن تا دندان مسلح، مغلوب هوش، ایمان، وحدت و یکپارچگی نیروهای فنی و نظامی جمهوری اسلامی ایران شد.

در طول دوران جنگ تحمیلی، در مجموع حدود 6 هزارکشتی نفتکش درخلیج فارس تردد داشتند، اما تعداد زیادی از آنها از این مسیر که به نا امن ترین منطقه جهان درآن سال ها بدل شده بود، به سلامت عبور کردند و این موضوع با همکاری کارکنان صنعت نفت به ویژه کارکنان شرکت پایانه های نفتی و نیروهای هوایی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران محقق شد.

با وجود جانفشانی ناخدایان، پایلوت ها، غواصان و دیگر کارکنان اداره صادرات نفت خام شرکت پایانه های نفتی ایران، گاه آسیب دیدگی نفتکش ها در ایران اجتناب ناپذیر بود و شاهد آن نیز کشتی سوخته خارک است که نزدیکی اسکله «آذر پاد» قراردارد؛ این کشتی کره ای با حدود 300  متر طول هنگام جنگ نفتکش ها در حال بارگیری از اسکله «آذر پاد» بود که به وسیله هواپیماهای میگ ۲5 عراقی بمباران شد و درآتش سوخت.

آنچه درباره جزیره راهبردی خارک نباید از نظر دور داشت این است که در طول ۲ هزار و 888  روز جنگ تحمیلی، این جزیره حدود ۲ هزار و840  بار تهدید شد و در وضعیت آماده باش قرار گرفت.

در سال های 6۱ و 6۲ جنگ به طور جدی تری در جزیره خارک دنبال شد و رژیم بعث عراق قصد داشت جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد؛ به طوری که صدام اعلام کرد اجازه صادرات حتی یک بشکه نفت ایران را نمی دهیم.
دراین مقطع زمانی، نیروی هوایی ارتش عراق، تمرکز ویژه ای برای تخریب خارک داشت تا این قطب اقتصادی ایران را با موشک و بمب سرنگون کند. در چنین شرایطی اما مقاومت مردم خارک، به ویژه کارکنان غیرتمند صنعت نفت باعث شد که تاسیسات این جزیره همچنان فعال بماند و بلافاصله پس از بمباران های شدید رژیم بعث عراق، بازسازی و آماده بهره برداری شود.

این دلاورمردی ها از صحنه های فراموش ناشدنی ایثار و مقاومت در جزیره خارک و تاریخ دفاع مقدس است که عراقی ها با این که تمام اسکله های جمهوری اسلامی ایران را در خارک مورد حمله قرار داده بودند، اما صادرات نفت هرگز متوقف نشد و همه این رشادت ها با ابتکار کارکنان صنعت نفت محقق شد ... ادامه مطلب

با ابتکار مهندسان شرکت پایانه های نفتی ایران «اسکله تی» گونی چینی شده بود تا آسیب ناشی از ترکش ها به حداقل برسد. از وسط اسکله تی نیز، لوله های۲4 اینچی پلاستیکی کشیده شده و از این مسیر، نفت خام به محل بارگیری منتقل شد.

این کار در شرایط عادی با صرف مبالغی هنگفت و ماه ها زمان امکان پذیر است، اما اجرای این پروژه درآن دوران در مدت ۲4 ساعت انجام شد و با هر سختی و دشواری نفت سرانجام به گوی شناور رسید و صادرات آن به کشتی نفتکش۲00 هزار تنی انجام شد.

وقتی این کشتی به گوی شناور لنگر می انداخت، برای جلوگیری از چرخش کشتی به دور گوی با یدک کش از عقب نفتکش مهار می شد تا کار بارگیری تمام شود.
با این روش ضربتی، در یک روز300 هزار بشکه نفت خام بارگیری شد و بعدها رسانه های بیگانه به این عملیات اشاره و اعلام کردند ایرانی ها با به کارگیری فناوری های پیشرفته، نفت خام صادر می کنند.

 اما این شرایط ثابت نبود، زیرا شرایط پرخطر ونا امن منطقه خارک موجب شده بود تردد نفتکش های مشتریان به خارک به سختی امکان پذیر و بنابراین محل جدیدی برای صادرات نفت انتخاب شود. این محل، جزیره سیری بوده که تمام سواحل آن بررسی شد.

در اولین محموله با 4  کشتی نفتکش400 هزار تنی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران، حدود ۱5 میلیون بشکه نفت خام بارگیری و با حفاظت کامل دیوار دفاعی نیروی هوایی کشور به سیری منتقل و صادرات انجام شد.
نیروهای صنعت نفت کشور، با لو رفتن مسیر سیری و بمباران آن، بازهم مجبور به تغییر مسیر کشتی ها شدند.
برای این منظور با انجام گشت هوایی در طول سراسر ساحل خلیج فارس، سرانجام جزیره لارک در تنگه هرمز انتخاب شد.
و اما صادرات نفت در منطقه لارک نیز، یکی از پیچیده ترین عملیات در آن منطقه در طول جنگ بود که باید با حفاظت کامل، کشتی ها از جزیره خارک تا لارک انتقال می یافتند، اجرای این کار مساوی بود با 7 تا 8 ساعت عملیات دریایی و چه بسا بیشتر.
اتاق عملیات انتقال نفت به طور کامل به اتاق جنگ نیروی هوایی متصل بود و این عملیات باید در شرایط سکوت مطلق رادیویی انجام می شد تا دشمن متوجه نشود.
در چنین شرایطی کاروان هایی با حدود ۲0 کشتی شامل کشتی های نفت خام، واردات فرآورده و مواد غذایی که لا به لای کشتی های نفتی حرکت می کردند، تحت پوشش هواپیماهای اف۱4 نیروی هوایی ارتش بودند.
در شب هایی که کاروان کشتی ها در حال حرکت بود، تمام شب دراتاق عملیات نیروی هوایی بوشهر در سکوت غوغایی بود ! و آنها نقطه به نقطه با سکوت رادیویی محض عبورداده می شدند.

در این شرایط و همزمان کشورهای استکباری به یاری عراق آمده بودند و آنها هم کشتی های نفتی عراق را اسکورت و با هواپیماهای آواکس آنها را هدایت می  کردند؛ بنابراین خلیج فارس برای همه کشورها نا امن شده بود و همه در معرض تهدید قرار داشتند؛ البته با اینکه امکانات ما در مقایسه با آنها کمتر بود، اما به همت بزرگ مردانی چون سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی، معاون عملیات نیروی هوایی و طراح دفاع هوایی از تاسیسات جزیره خارک اف۱4 ها به پایگاه هوایی بوشهر منتقل و به این ترتیب، بمباران تاسیسات با هلی کوپترهای دشمن منتفی شد.

آنچه امروزه هم کارکنان صنعت نفت در خارک و هم نیروی هوایی کشور به آن افتخار می کنند، این است که در دوران 8 سال دفاع مقدس با آن که اسکله های ما آسیب دید، همچنین حمایت های بی دریغ کشور های عربی و دیگر کشورها ازدولت عراق، در دو سال پایانی جنگ، صادرات نفت عراق کاملا قطع شد و به صفر رسید، اما صادرات نفت ایران حتی برای یک روز هم قطع نشد.

جزیره خارک، یک خط مقدم بزرگ دفاع مقدس بود که هم وظیفه تامین مالی کشور را به عهده داشت و هم جنبه امنیتی و راهبردی؛ به همین دلیل و به گواه اسناد و مدارک، بیشترین تلفات نیروی هوایی دشمن نیز در همین نقطه اتفاق افتاد، یعنی یک جنگ تمام عیار در خارک برقرار بود.

اینکه در چنین شرایطی چرا صادرات نفت قطع نشد؟ پرسشی است که فقط دلیرمردان صنعت نفت که دوشادوش نیروی نظامی کشور جان عزیز خود را برای رسیدن به این هدف فدا کردند، به آن پاسخ دادند.

با وجود تمام بمباران ها، تخریب ها و کارشکنی های بین المللی درطول دوره 8 ساله جنگ، صادرات نفت انجام شد و دردوران 8 سال جنگ تحمیلی، دولت جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه همدلی، وحدت و رشادت بزرگ مردان صنعت نفت کشور در شرکت پایانه های نفتی ایران و سپاه و ارتش،۱۱0 میلیارد دلاردرآمد ازصادرات نفت کشور را درسخت ترین شرایط کسب کرد که هم جنگ را اداره کرد و هم از سقوط اقتصاد کشور جلوگیری به عمل آورد.

یاد تمام همکاران سخت کوش نفتی خارک در دوران دفاع مقدس گرامی باد.

^